سئو برای Mobile-first Indexing

الگوریتم Mobile-First Indexing: تاثیر بر بهبود سئو سایت سئو سولوشن

گوگل پس از چند سال بررسی و امتحان الگوریتم mobile-first indexing، ماه مارس سال 2021 را به عنوان زمانی اعلام کرده است که تمام سایت‌ها باید از این الگوریتم استفاده کنند (این تاریخ، ابتدا سپتامبر سال 2020 بود، اما عقب رفت و به جولای برگشت). برای اینکه سرعت بارگذاری سایت در دستگاه موبایل افزایش پیدا کند، بدون شک باید از تکنولوژی AMP استفاده کنید. اگر مدیر یک سایت وردپرسی هستید، پیشنهاد می‌شود از افزونه AMP For WP استفاده نمایید. در اینجا چند نکته و روش جهت بهینه سازی سایت برای Mobile-First Index گوگل آورده شده است! روش های مختلفی وجود دارد که می توان با اجرای آنها یک وب‌سایت سازگارتر برای موبایل ایجاد کرد و به گوگل کمک کرد تا سایت شما را مثبت‌تر ببیند و به رتبه‌بندی بالاتر ببرد. نکته مهم در سئو کردن سایت برای این الگوریتم حفظ داده های مهم در نسخه موبایل است.

تست سازگاری با موبایل به شما نشان می‌دهد که صفحه مورد نظر شما موبایل هوشمند کاربر و ربات گوگل به چه صورتی سایت شما را می‌بینند و همین اطلاعات، به شما بسیار کمک خواهد کرد. همچنین، اگر مشکلی در بارگذاری صفحه هم وجود داشته باشد این تست، آن را به شما نشان می‌دهد؛ به ویژه، اگر دسترسی به برخی از منابع صفحه توسط robots.txt مسدود شده باشد، آن را هم خواهید دید. محتوای سایت تلفن همراه شما نباید با محتوای سایت دسکتاپ شما یکسان باشد، اما همه محتواهای مهم باید در تلفن همراه وجود داشته باشد. کنار گذاشتن مواردی مانند شرکت در ایمیل، از نظر سئو کار مهمی نخواهد بود، اما حذف موارد صرفاً به این دلیل که شخصی احساس می‌کند برای موبایل خیلی طولانی است، می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد. برخی سایت‌ها از یک زیر دامنه برای نسخه موبایلی استفاده می‌کنند که به شکل m.yourdomain.com به کار می‌رود.

گوگل اکنون از یک خزنده مبتنی بر گوشی هوشمند برای خزیدن و فهرست کردن وب سایت شما استفاده می کند. ویژگی Mobile-first index برای اولین بار در ۱ ژوئیه ۲۰۱۹ برای همه وب سایت ها منتشر شد. این در حالی است که قبل از این، گوگل از نسخه دسکتاپ محتوای یک صفحه برای رتبه بندی و نمایه سازی استفاده می کرد. ربات‌های گوگل از طریق آن می‌توانند به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشند. از طرفی با استفاده از فایل robot.txt می‌توانیم اجازه دسترسی به فایل‌های سایت را بدهیم یا آن‌ها را از کراول و ایندکس منع کنیم. در جلسه سئو چگونه کار می‌کند؟ در مورد این مفاهیم صحبت کرده‌ایم در هر صورت چه سایت مپ و چه robot.txt هر دو باید در نسخه موبایل و دسکتاپ یکی باشد.

Mobile first index به معنی این است که گوگل در وهله اول برای ایندکس و رتبه بندی از نسخه موبایل صفحه استفاده می کند. پس اگر در وبسایت خود URL های جدایی را برای موبایل و دسکتاپ در نظر گرفته اید، گوگل URL موبایل را به کاربران موبایل و URL دسکتاپ را به کاربران دسکتاپ نشان می دهد. در واقع، هدف گوگل از پیاده سازی الگوریتم اولویت با نسخه موبایل، پاداش دادن به وبسایت هایی است که تمام تلاش خود را می کنند، تجربه مشابهی را برای کاربران موبایل و دسکتاپ خود رقم بزنند. الگوریتم Mobile First Indexing در سال 2015 با هدف نمایش صحیح وب سایت‌ها در موبایل‌ها پیاده سازی شد. با توجه به افزایش تعداد جستجوها از طریق تلفن همراه، از سال 2018 نسخه موبایل برای گوگل اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. به این ترتیب گوگل برای رتبه دهی سایت‌ها، ابتدا نسخه موبایل و سپس دسکتاپ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

همچنین می‌بینید صفحات کش‌شده از سایت‌تان، بیشتر صفحاتی از نسخه موبایل آن هستند. ربات‌های گوگل به محض بررسی تفاوتی را مشاهده نمی‌کنند پس امتیاز خاصی به آن‌ها اختصاص داده نمی‌شود. البته این نکته را مدنظر داشته باشید که نمایش نسخه‌های دسکتاپ در تلفن همراه همیشه هم برای کاربر خوشایند نیست. برای مثال گاهی کاربر برای مشاهده یک متن باید روی صفحه بزرگنمایی انجام دهد. امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی روز به روز شاهد تغییراتی در سبک زندگی انسان ها هستیم. با گسترش استفاده از تلفن های هوشمند اکثر افراد برای انجام کارهای اینترنتی خود از موبایل های خود استفاده می کنند، به همین دلیل طراحی وبسایت برای نسخه موبایل اهمیت پیدا کرد.

از سال 2018 تاکنون، آپدیت‌های مختلفی برای الگوریتم Mobile First Index ارائه شده است و به مرور زمان، سایت‌های بیشتری تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفته‌اند. تا چند سال گذشته، همه سایت‌ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار نگرفته بودند، تا زمانی که شرکت گوگل در سال 2020 اعلام کرد که تمام وب‌سایت‌ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار می‌گیرند. شما می توانید در وبمستر تولز و گوگل آنالیتیکس مطالب بیشتری در زمینه‌ی بهینه سازی سایت برای موبایل بیابید. اگر می‌خواهید به بالای نتایج جستجوی Google جهش کنید، ممکن است بهینه‌سازی برای فیچر اسنیپت بهترین گزینه باشد. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید شانسی برای رتبه‌بندی بالا در نتایج جستجو داشته باشید، باید سایت خود را تا حد امکان موبایل‌پسند کنید.

انتخاب یک سرور مجازی قدرتمند، پایانی برای محدودیت ها و شروعی برای موفقیت های بزرگتر در حوزه کاری شما است. با ابرسرورها می‌توانید سرور با سیستم‌عامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سرور خود را کاهش و افزایش دهید. همین سه فاکتور در برخی موارد با نام الگوریتم E-A-T گوگل نیز شناخته می‌شود اما واقعیت این است که E-A-T یک الگوریتم جداگانه نیست. «موبایل‌محور یا Mobile-first» واقعاً به معنای «فقط برای موبایل یا Mobile-only» است. جهت اطلاع و دریافت مشاوره بهترین خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ نارینگ همین الان با ما کارشناسان ما تماس بگیرید. برای این کار ابزارهای مختلفی در اینترنت وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

از سوی دیگر، عدم توجه به اصول این راهکار می تواند منجر به کاهش ترافیک و رتبه سایت شود. ما سعی کردیم درباره این قاعده و تاثیر آن در سئو سایت، اطلاعات مفیدی در سایت نارینگ برای شما قرار دهیم. نکته مهم تر این است که تیم متخصص نارینگ همواره اماده ارائه خدمات در حوزه بهینه سازی وب سایت شما خواهد بود تا بهترین نتایج را در گوگل بدست بیاورید. شما به عنوان یک مدیر سایت یا سئوکار، فقط باید همین موضوع را در نظر بگیرید که گوگل، ابتدا نسخه سایت در تلفن همراه را بررسی می‌کند و سپس نسخه دسکتاپ را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین نسخه موبایل سایت را بهینه کنید تا رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل بدست آورید.

اما اکنون، گوگل به جای آن از نسخه تلفن همراه به عنوان نسخه اصلی استفاده می کند. این الگوریتم به این معنی است که گوگل ابتدا نسخه موبایل وب‌سایت شما را ایندکس و رتبه‌بندی می‌کند. نهایتاً، زمانی که کاربران جستجویی انجام می‌دهند، گوگل نتایج را بر اساس رتبه‌بندی انجام شده نمایش می‌دهد. صفحاتی که به خوبی با موبایل سازگار هستند و محتوای با کیفیتی دارند، احتمالاً در نتایج بالاتری نمایش داده خواهند شد. البته تا قبل از ارائه این الگوریتم معمولاً سایت‌ها به نسخه دسکتاپ خود توجه بیشتری نشان می‌دادند و روی سئوی آن کار خیلی بیشتری انجام می‌دادند. در واقع نسخه دسکتاپ همواره محتوای کامل‌تری داشت، از اسکیماهای کاملی برخوردار بود، تگ hreflang در آن به کار می‌رفت و بک‌لینک‌های زیادی برای این نسخه از وب‌سایت ساخته می‌شد.

سایت‌هایی که به سمت الگوریتم mobile-first indexing (الگوریتمی که ایندکس شدن سایت در موبایل را در اولویت قرار می‌دهد) رفته‌اند، برنده رقابت سئو در موبایل خواهند بود. گرچه در وب فارسی، با تاخیر نسبت به وب انگلیسی شاهد تاثیر الگوریتم‌های گوگل خواهیم بود اما سایت‌هایی که در سال 2021 به سمت سئو موبایل پیش نرفته‌اند، به زودی با شوک بزرگی در ترافیک ارگانیک موبایل مواجه خواهند شد. سایدبار و فوتر، بخش‌های مهمی از سایت هستند؛ چرا که محتوای ثابتی در آن‌ها قرار دارد و در برخی صفحات سایت این محتواها به صورت یکسان نمایش داده می‌شوند. حالا باید در نسخه تلفن همراه سایت هم بررسی کنید و مطمئن شوید که سایدبار و فوتر به خوبی نمایش داده می‌شوند. یک موضوع بسیار مهم و اثرگذار در بحث سئو، یکسان بودن ساختار و محتوای سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ است که اگر به آن توجه نکنید، ضربه جدی به سئو سایت وارد می‌کنید.

اما روش دیگری که بیشتر مرسوم است استفاده از طراحی سایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو است. در سایت‌های واکنش‌گرا، کدهای html صفحه به شکلی بهینه می‌شوند که مناسب نمایش در گوشی‌های موبایل هم باشند. در این روش نیازی به استفاده از یک زیر دامنه برای موبایل‌ها نیست، بلکه نسخه موبایل سایت روی دامنه اصلی قرار گرفته و وقتی کاربری با گوشی موبایل به سایت سر می‌زند، به طور خودکار نسخه موبایلی را مشاهده خواهد کرد. افزایش میزان استفاده از موبایل برای جستجو در اینترنت باعث شده است که گوگل وارد عمل شود و از الگوریتم اولویت با نسخه موبایل برای ایندکس سایت ها استفاده کند. برای اینکه پاداش خود را از این الگوریتم بگیرید، باید روی ارائه یک تجربه یکسان برای کاربران دسکتاپ و موبایل تمرکز کنید.

این تغییرات نه تنها بر seo سایت تأثیر می‌گذارد، بلکه نشان‌دهنده تغییرات گسترده‌تری در رفتار کاربران و نحوه استفاده آنها از وب است. بنابراین، صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و طراحان وب‌سایت‌ها باید به دقت به این تغییرات توجه کرده و استراتژی‌های خود را مطابق با الگوریتم Mobile First Index تنظیم کنند. الگوریتم گوگل یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۷، به‌صورت غیررسمی توسط گوگل معرفی شد. یکی از الگوریتم های گوگل که وب سایت‌های تازه راه‌اندازی شده به‌شدت با آن مشکل دارند. اما گوگل بر اساس الگوریتم سندباکس ممکن است تصمیم بگیرد تا محتواهای آن را به‌صورت موقت در رتبه‌های بالایی نشان ندهد. این فرایند به گوگل کمک می‌کند تا کیفیت و اصالت وب سایت را به مرور زمان ارزیابی کند.

معمولاً بین نحوه نمایش یک سایت در تلفن همراه در مقابل دسکتاپ تفاوت هایی وجود دارد. این به این دلیل است که در اندازه کوچک صفحه موبایل، نمایش همه چیز از یک سایت دسکتاپ دشوارتر است. هیچ فضایی برای چیزهایی مانند نوارهای کناری یا مگا منوها وجود ندارد، بنابراین سایت‌های تلفن همراه اغلب قسمت‌هایی از محتوای موجود در سایت‌های دسک‌تاپ را حذف یا پنهان می‌کنند. گوگل با استفاده از الگوریتم اولویت با نسخه موبایل، ابتدا مطالب موجود در نسخه موبایل را ایندکس می کند پس سازگاری محتوای هر دو نسخه با امتیاز مثبت همراه خواهد بود. ورود الگوریتم موبایل سایت‌ها را به 4 دسته اصلی تقسیم کرد که گوگل با توجه به آن‌ها رتبه و جایگاه خاصی را برایشان مشخص می‌کند.

ایندکس اول-موبایل یا همان mobile-first indexing به این معناست که گوگل عمدتا از ورژن موبایلی محتوا جهت ایندکس و رتبه بندی آن استفاده می کند. در گذشته، در درجه اول از ورژن دسکتاپی محتوای صفحه برای ارزیابی میزان مرتبط بودن صفحه با کوئری کاربر استفاده می شد. اما از آنجایی که هم اکنون اکثریت کاربران از طریق دستگاه های موبایلی وارد گوگل می شوند، ایندکس در درجه اول از ورژن موبایلی محتوای صفحه استفاده خواهد نمود. ما یک ایندکس جداگانه mobile-first ایجاد نمی کنیم و به استفاده از تنها یک ایندکس ادامه خواهیم داد. با استناد به مدارک موجود، بیش از ۵۰ درصد صفحاتی که گوگل در نتایج جهانی خود به نمایش می گذارد بر اساس الگوریتم mobile-first indexing رتبه بندی شده اند. به این معنا که صفحاتی که از طریق موتور جستجو گوگل وارد آن ها می شوید، بر اساس ورژن موبایلی توسط گوگل خزیده(Crawl) و ایندکس(Index) شده اند.

علاوه بر برنامه‌نویسی و طراحی وب‌سایت علاقه زیادی به سئو و بهینه سازی سایت دارم. الگوریتم‌های گوگل به قواعد و قانون‌هایی گفته می‌شود که گوگل برای امتیازدهی به وب‌سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند. اما منظور از آپدیت گوگل که در برخی موارد به‌ اشتباه به‌جای الگوریتم مورداستفاده قرار می‌گیرد، به‌روزرسانی‌های هسته‌ی گوگل است. به‌عنوان مثال تغییر در تعداد نتایج صفحه‌ی اول، یکی از آپدیت‌ های گوگل است. الگوریتم های گوگل قوانین مربوط به نحوه‌ی امتیازدهی به وب‌سایت‌های مختلف را مشخص می‌کنند. به‌عنوان مثال برخی از این الگوریتم‌ها وب‌سایت‌های خاطی را جریمه می‌کنند و برخی دیگر کیفیت محتوا و سیستم لینک‌دهی داخلی و خارجی وب‌سایت را بررسی کرده و به آن‌ها امتیاز می‌دهند.

در جدول زیر، خلاصه اطلاعات مربوط به تمام الگوریتم های گوگل ارائه شده‌است تا بتوانید با دید عمیق‌تری از آن‌ها در بهینه‌ کردن موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) سایت خود استفاده کنید. این مساله بر فاکتورهای گوناگونِ رنکینگ و استراتژی آینده می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ سیندی کروم که در شرکت «موبایل موکسی» کار می‌کند، دو مقاله عالی درباره این نوشته است که در این مبحث، در آینده چه چیزهایی مطرح خواهد شد. سیندی از ایده‌ای صحبت می‌کند به این مضمون که Mobile-first Index، می‌تواند «شاخصی باشد از اینکه گوگل به‌تدریج وابستگی کمتری به لینک‌های سنتی و لینک‌های HTML برای رنکینگ خواهد داشت». به نظر می‌رسد که گوگل دیگر به یک سیستم URL برای سازماندهی محتوا نیاز زیادی نخواهد داشت و بیشتر به سمت رویکرد نوع API می‌رود که بر اساس «موجودیت‌ها (entities)» است نه سبک لینک‌های URL. اطمینان یابید که سرورهای میزبان سایت شما از عهده‌ی مدیریت نرخ خزیدن بیشتر برمی‌آید. این فقط برای سایت‌هایی کاربرد دارد که نسخه‌ی موبایل‌شان روی یک هاست مجزا است، نظیر m.domain.com.

شما واقعاً باید دست‌کم یک URL را به ازای هر قالب صفحه‌ای که در سایت شما وجود دارد تست کنید. (مثلاً می‌توان به صفحه اصلی، صفحه درباره ما، دسته‌بندی مطالب، زیردسته‌ها، محصولات، مقالات وبلاگ و … اشاره کرد). تگ‌های OpenGraph، کارت‌های توئیتر و سایر متادیتای شبکه‌های اجتماعی، باید روی نسخه‌ی موبایل و روی نسخه‌ی دسکتاپ لحاظ شوند. این مقاله، ترجمه‌ای نسبتاً مستقیم و خلاصه از مقاله‌ای با عنوان “Preparing for Google’s Mobile-Only Index” است که با مقاله دیگری از سایت Moz (+) تکمیل شده و امیدواریم بتواند اهمیت موبایل در سئو سایت را برای شما شفاف کند. سایت خود را طوری بهینه سازی کنید که خزنده به راحتی بتواند آن را پیدا کند و شما نیز راحتتر بتوانید لینکهای بیشتری را ایندکس کنید. در این مقاله، آخرین تغییرات گوگل درباره Mobile-First Indexing و Core Web Vitals را بررسی می‌کنیم و بهترین استراتژی‌های سئو در 2025 را معرفی خواهیم کرد.

خوب است بدانید، هنگام طراحی وب سایت استفاده از AMP یا صفحات موبایلی پر شتاب که باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب در گوشی‌های تلفن همراه می‌شود هم می‌تواند به ارتقای ایندکس موبایل کمک کند. همچنین رعایت استانداردهای وب اپلیکیشن های پیش رونده PWA می‌تواند در افزایش سرعت لود صفحات تاثیر بسیاری داشته باشد. وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده وب سایت‌هایی هستند که قابلیت‌های یک نرم افزار را دارند و می‌توانند به افزایش رضایتمندی کاربران که هدف نهایی mobile first indexing است کمک کنند. الگوریتم موبایل گدون یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و تمرکز ویژه‌ای روی بهبود تجربه‌ی افرادی که از موبایل برای دسترسی به وب سایت‌ها استفاده می‌کنند. با توجه به اهمیت روزافزون استفاده از دستگاه‌های موبایل، الگوریتم Mobile-First Indexing گوگل به سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی شده‌اند اولویت می‌دهد.

در سال 2010 گوگل اعلام کرد 70 درصد سایت‌های اینترنتی شامل این الگوریتم جدید شده‌اند و تا سپتامبر همین سال همه سایت‌ها با این الگوریتم سنجش می‌شوند. همه‌گیری ویروس کرونا اما برنامه‌های گوگل را کمی به عقب انداخت تا در ماه مارچ سال 2021 استفاده آزمایشی از الگوریتم Mobile First Index برای همه سایت‌ها شروع شود. اگر به سئو علاقمند هستید، ممکن است قبلاً اسم الگوریتم mobile first index را شنیده باشید ولی این کافی نیست. وقت آن است که آشنایی کاملی با اهمیت و نحوه کار آن داشته باشید و با پیاده سازی راهکارهای مناسب به ارتقاء رتبه صفحات وبسایت خود کمک کنید. تا قبل از انتشار این الگوریتم وبمستران بیشتر تمرکز خود را بر نسخه دسکتاپ معطوف کرده و برای این دست از صفحات تولید محتوای مطلوب می کردند، بک لینک می ساختند و از اسکیماهای مرتبط برای آنها استفاده می کردند. این الگوریتم سبب شد تا صفحات موبایلی هم دارای اولویت زیادی برای گوگل باشند و اولویت خزش و اینددکس صفحات توسط ربات های گوگل به این صفخات تعلق بگیرد.

BrowserStack , Sauce Labs به شما امکان می‌دهند تا سایت خود را در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف تست کنید. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید مطمئن شوید که سایت شما در تمامی دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده می‌شود و مشکلات احتمالی را شناسایی کنید. علامت گذاری schema در سایت (توضیحاتی برای موتور جستجو گوگل) را رعایت کنید. سایت خود را به طور منظم با استفاده از ابزارهایی مانند Google Mobile-Friendly Test بررسی کنید تا مطمئن شوید که سایت همچنان برای الگوریتم Mobile First Index بهینه باقی مانده است. اگر اخیراً تگ‌های سوئیچ‌بورد موبایل را پیاده کرده‌اید، نیازی به تغییر این پیاده‌سازی ندارید.

ابتدا گوگل نسخه موبایل سایت شما را بررسی می‌کند تا محتوای موجود در آن را استخراج کند. پس اولویت دادن به نسخه موبایل یک وبسایت و ایندکس آن قبل از نسخه دسکتاپ کار بسیار منطقی و هدفمندی است. با توجه به مطالب بالا، دریافتیم که داشتن یک نسخه مناسب موبایل برای سایت مزیت محسوب شده و بازدید ها را بیشتر می کند. همچنین همیشه باید با تغییرات جلو آمده، سایت را مرتبا بهبود داده و طبق خواسته کاربران تغییر دهیم. از آنالیزگر های گوگل استفاده کنید تا به صورت خودکار نقص های سایت شما را پیدا کرده و به شما اطلاع دهند. فراموش نکنید که با وجود تمام نکات ذکر شده، باز هم محتوا با کیفیت و جدید امتیاز بالایی دارد، پس از محتوا سایت خود غافل نشوید.

گوگل برای چالش هایی که با آن ها مواجه می شود، الگوریتم ‌های مختلفی عرضه می کند. طبق قوانین این الگوریتم، مطالبی که در موبایل سرچ می ‌شوند، اولین ملاک سنجش برای گوگل به شمار می‌ آیند. از آنجایی که میزان سرچ در موبایل نسبت به سرچ در دسکتاپ بیشتر شده است، گوگل سعی دارد با این الگوریتم مدیران سایت ها را ترغیب نماید تا در مسیر بهینه‌ سازی سایت خود برای کاربران موبایل، گام بردارند. همگام با پیشرفت های چشمگیر در حوزه تکنولوژی و فناوری دستگاه های تلفن، گوگل نیز بیکار ننشسته است. بنابراین همانطور که شاهد رشد فناوری های استفاده شده در دستگاه هایی همچون تلفن همراه هستیم، گوگل نیز الگوریتم ها و قوانین جدیدی را مرتبط با این فناوری ها وضع می کند تا رضایت کاربرانش را افزایش دهد. Google Freshness الگوریتمی است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و هدف آن، ارائه‌ی محتوای به‌روزتر و مرتبط‌تر به کاربران است.

با استفاده از مدیا کوئری‌ها می‌توانید ظاهر سایت خود را برای دستگاه‌های مختلف بهینه‌سازی کنید. فریم‌ورک‌هایی مانند Bootstrap و Foundation ابزارهای قدرتمندی را برای طراحی ریسپانسیو فراهم می‌کنند. این فریم‌ورک‌ها شامل کلاس‌ها و کامپوننت‌های آماده‌ای هستند که به شما کمک می‌کنند به سرعت طراحی ریسپانسیو سایت خود را ایجاد کنید. سایت هایی که از 1 جولای 2019 راه اندازی شده اند، به طور پیش فرض با این الگوریتم ایندکس می شوند. همچنین، انتقال وبسایت های قدیمی تر به این نوع ایندکس نیز به مرور زمان انجام می شود و از طریق گوگل کنسول به مدیران سایت اطلاع داده می شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تست صفحه اصلی سایت، واقعاً کافی نیست.

از اینکه همراه ما بودید سپاسگزاریم و امیدواریم این راهنما برای بهبود عملکرد و رتبه سایت شما مفید واقع شود. در الگوریتم Mobile First Index همان‌طور که از نام آن مشخص است اولویت ایندکس با سایت‌هایی است که نسخه موبایل مناسبی دارند. گوگل با کمک این الگوریتم رتبه بندی سایت‌ها را انجام می‌دهد و به این منظور طراحی شده تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران موبایل فراهم سازد. به این ترتیب اگر نسخه موبایل یک سایت بهینه‌سازی نشده باشد، ممکن است رتبه آن در نتایج جستجو کاهش یابد. این تغییرات باعث شده تا طراحان سایت توجه بیشتری به بهینه سازی نسخه موبایل صفحات خود داشته باشند.

گوگل از این داده ها برای درک بهتر محتوا و همچنین نمایش اسنیپت صفحه در نتایج جستجو استفاده می کند. پس نقش داده های ساختار یافته در ربات ها و نرخ کلیک صفحات غیرقابل انکار است. اگر از الگوریتم موبایل گوگل کارت سبز می‌خواهید، لطفاً موارد زیر را با دقت در سایت خود پیاده سازی کنید. در این جلسه از دوره رایگان سئو آژانس نوآوری رسام می‌خواهیم الگوریتم موبایل فرندلی را مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که سایتی قوانین الگوریتم اولویت با موبایل را رعیات کند، می تواند جایگاه خوبی را به دست بیاورد و در غیر این صورت راهی برا رسیدن به موفقیت وجود ندارد.

این الگوریتم در واقع پیامی بود برای وب‌مسترها تا به نسخه موبایل سایتشان توجه نشان دهند و حتی آن را بیشتر از نسخه دسکتاپ مورد توجه قرار دهند. با پیاده‌سازی و رعایت نکات مذکور، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سایت شما نه تنها تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان موبایلی فراهم می‌آورد، بلکه از لحاظ سئو نیز بهینه‌تر خواهد بود. توجه به الگوریتم Mobile First Index گوگل و تطبیق محتوای موبایل با دسکتاپ، اهمیت ویژه‌ای در دنیای دیجیتال امروز دارد. با تمرکز بر محتوا، طراحی ریسپانسیو و دسترسی به منابع، می‌توانید رتبه‌بندی سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشیده و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید. در نهایت، به‌روزرسانی و بهینه‌سازی مداوم سایت بر اساس تغییرات و توصیه‌های جدید، کلید موفقیت در جلب توجه کاربران و موتورهای جستجو خواهد بود. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد سعی کردیم الگوریتم Mobile First Index را با بهترین شیوه به شما توضیح بدهیم.

سرعت بارگذاری صفحات موبایل، طراحی واکنشگرا و بهینه سازی محتوا برای صفحه های کوچک تر، از جمله معیارهایی هستند که در این الگوریتم اهمیت بالایی پیدا کرده اند. سایت هایی که اصول بهینه سازی را رعایت نکنند، ممکن است با کاهش ترافیک و افت رتبه بندی در نتایج جستجو مواجه شوند. گوگل به نتایج موتورهای جستجو که از طریق سرچ تلفن های همراه صورت می گیرد توجه ویژه ای می کند. پیشتر پس از جستجو در گوگل لیستی از صفحات یافته شده در موتورهای جستجو حاصل می شد که عمدتا از طریق خزش نسخه وب از طریق لینک ها به دست می آمد. در حال حاضر گوگل می کوشد از طریق mobile first indexing  صفحات وب را از طریق ایندکس موبایل شناسایی کرده و به مخاطبان خود معرفی کند تا کاربران تلفن همراه رضایت بیشتری کسب کنند. بنابراین اگر تاکنون برای کاربرانی که از طریق تلفن هوشمند به وب سایت شما راه می یابند برنامه ای نداشته اید لازم است هرچه سریعتر اقدام کنید، در غیر اینصورت جایگاه خود در گوگل را از دست خواهید داد.

به‌عنوان مثال اگر یک کسب‌وکار چندین صفحه در گوگل مای بیزینس (Google My Business) با اطلاعات مشابه داشته باشد، موش کور ممکن است فقط یکی از آن‌ها را نمایش دهد. در حالی که نسخه‌ی موبایل می‌تواند محتوای سبکتری داشته باشد و/یا شامل همان سطح از نشانه‌گذاری (markup) و ساختار باشد و نمی‌تواند انبوهی از بک‌لینک‌ها و توجه‌ی خارجی را دریافت کند. در این روش، باید ابتدا سایت را برای موبایل طراحی کنید و سپس آن را برای دستگاه‌های دیگر بهینه‌سازی و ریسپانسیو کنید. یعنی به‌جای اینکه ابتدا به دسکتاپ توجه داشته باشید، باید بر اساس تلفن‌های همراه طراحی کنید و ابتدا مطمئن شوید که سایت برای تلفن‌های همراه بهینه شده است. سپس به سراغ دستگاه‌های دیگر مانند دسکتاپ و تبلت رفته و سایت را بر اساس آن‌ها، به صورت واکنشگرا طراحی کنید. در واقع به زبان خیلی ساده، اولویت را باید با موبایل قرار دهید و طراحی را بر اساس آن انجام دهید.

یعنی حتی با یک سایت کاملاً واکنش‌گرا، احتمالاً مایلید اطمینان یابید که سرعت صفحه‌ی موبایل و زمان بارگذاری در اولویت باشند و آن تصاویر و سایر المان‌های پویا، به‌درستی برای تجربه‌ی موبایلی بهینه‌سازی شده‌اند. توجه کنید که در الگوریتم Mobile-first Index، با محتوایی که به دلیل محدودیت‌های فضایی، در تَب‌ها پنهان شده‌ است، متفاوت از محتوای رویت‌پذیر رفتار خواهد شد، چراکه این نوع مدیریت صفحه نمایش، عملاً بهترین شیوه‌ی موبایلی است. Mobile-First Indexing به این معنا نیست که گوگل فقط نسخه موبایل سایت‌ها را ایندکس می‌کند، بلکه گوگل همچنان نسخه دسکتاپ را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. اما در صورتی که یک سایت نسخه موبایل مناسبی نداشته باشد، ممکن است رتبه‌بندی آن در نتایج جستجو کاهش یابد. بنابراین، اهمیت داشتن یک سایت سازگار با موبایل بیش از پیش افزایش یافته است.

بنابراین لازم است در کنار تولید محتوای ارزشمند به کاربران تلفن هوشمند خود هم توجه ویژه ای داشته باشید در غیر اینصورت هر قدر هم محتوای ارزشمندی داشته باشید شانس زیادی برای دیده شدن نخواهد داشت. اما الگوریتم موبایل فرست ایندکس یک تحول در نگاه گوگل به محتوای سایت‌ها و اولویت خزش و ایندکس نسخه‌های موبایل یا دسکتاپ ایجاد کرد. تا قبل از ارائه الگوریتم Mobile First Index اولویت ایندکس صفحات سایت با نسخه دسکتاپ بود و نسخه موبایل تنها به عنوان یک جایگزین در برخی شرایط خاص مطرح می‌شد. نسخه موبایل در اولویت قرار گرفت و باعث شد سایت‌ها نه‌تنها نسخه موبایل را تقویت کنند بلکه آن را در اولویت فعالیت‌های سئوی خود قرار دهند. گوگل همواره مهم‌ترین دغدغه خود را بهبود تجربه کاربران از جستجو در آن می‌داند، این دغدغه برآورده نمی‌شود مگر اینکه سایت‌های معرفی‌شده در نتایج جستجوی گوگل بتوانند تجربه کاربری خوبی ایجاد کنند.

هر چند تگ‌های کنونیکال، قدرت ربات‌ها برای رتبه‌بندی را ندارند اما می‌توانند بر روی ایندکس‌ کردن تأثیر بگذارند که به نوبه خود، بسیار مهم به حساب می‌آیند. به طور کلّی، اگر ترافیک گوگل از نظر شما مهم است، باید به تغییرات mobile-only به دقت توجه داشته باشید و این یعنی فرقی نمی‌کند از چه نوع سایت موبایلی استفاده می‌کنید. فرض کنید سایت شما در زمینه پرنده‌های شکاری فعالیت دارد و در یکی از صفحات آن، مطالبی در مورد عقاب نوشتید. در بخشی از این صفحه، در مورد نوع خاصی از عقاب صحبت کردید که بنا به دلایلی، این صفحه در موبایل نمایش داده نمی‌شود. از سال 2021 به بعد، تمامی مطالب شما در مورد این نوع عقاب، دیگر ایندکس نخواهند شد و تمامی صفحات دارای رتبه سایت شما که مرتبط با کلمه کلیدی آن نوع عقاب است را از دست خواهید داد.

مورد دیگری که برای گوگل اهمیت دارد این است که تمامی اطلاعاتی که بر روی نسخه ی دسکتاپ سایت شما وجود دارد در نسخه موبایل نیز وجود داشته باشد. وجود تفاوت بین دو نسخه موبایل و دسکتاپ در سایت می تواند بر روی سایت اثر منفی بگذارد. زمانی سایت شما به صورت استاندارد رسپانسیو شده است که، هر محتوایی که در نسخه دسکتاپ می بینید، در نسخه موبایل نیز وجود داشته باشد. با رعایت این نکات، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سایت موبایل شما به درستی توسط گوگل خزیده و ایندکس می‌شود، که این امر می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی و تجربه کاربری شما کمک کند. بله، گوگل توصیه می‌کند که محتوای نسخه دسکتاپ و موبایل یکسان باشد تا اطمینان حاصل شود که کاربران و موتورهای جستجو به اطلاعات یکسان دسترسی دارند. هر چند سازگاری با موبایل یا موبایل‌پسندی با mobile-first indexing متفاوت است، اما بدون شک برای تولید نتایج موتور جستجو (SERP) در موبایل بسیار اهمیت دارد.

(m. برای آدرس فیس بوک زیر دامنه است) یعنی برای نسخه موبایل و دسکتاپ آدرس متفاوتی در نظر گرفته شده است. همچنین اگر اصول آن به درستی پیاده سازی نشود گوگل هر نسخه را به عنوان سایت جدا در نظر می‌گیرد. بنابراین همه وبمستران می دانند که برای کسب برترین جایگاه ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو باید بر روی تمامی نسخه های سایت کار کرده و آنها را بهینه سازی کنند، می توانید اطلاعات جامع تری در مورد روش های بهینه سازی سایت را در این مقاله بخوانید. روز به روز بر تعداد کاربرانی از موبایل و نسخه موبایلی سایت ها استفاده می کنند رو به افزایش است. الگوریتم Product Review از جمله الگوریتم‌ های گوگل است که اثر آن به‌خصوص روی وب سایت‌های فروشگاهی، بسیار محسوس‌تر از وب سایت‌های دیگر است. این موضوع باعث می‌شد که کاربران نتوانند اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری در مورد خرید محصول را به دست آورند.

با استفاده از این ابزار می‌توانید اطلاعات خوبی در خصوص وضعیت ایندکس و قابلیت کاربری موبایل به دست آورید. زیرا تعداد کاربران موبایل افزایش یافته و گوگل می‌خواهد تجربه کاربری بهتری برای این کاربران فراهم کند. PageSpeed Insights به شما کمک می‌کند تا سرعت بارگذاری صفحات خود را بررسی کنید و راهکارهایی برای بهبود سرعت ارائه می‌دهد. این ابزار مشکلاتی مانند اندازه تصاویر، استفاده از کدهای CSS و JavaScript غیر ضروری و زمان پاسخگویی سرور را شناسایی می‌کند. اگر نیاز به طراحی سایت دو زبانه دارید، باید محتوا و طراحی یکسانی را در نظر بگیرید. درست است زبان محتواها با هم متفاوت است اما گوگل کاملاً ماهیت و موضوع محتوای هر زبان از سایت را به خوبی درک می‌کند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری